Nākotne ir spoža, nākotne ir Drupal jeb atskats uz DBD Vīnē

Pagājušās nedēļas beigās biju aizdevies uz Drupal Business Days, Vīnē. Noderīgs pasākums ar vairākām atziņām par Drupal, adaptīvo dizainu, agile/scrum un distributīviem nākotnes skatījumā.

Kā jau raksturīgi šādiem liela mēroga Drupal pasākumiem, iedvesmu tur iegūt var pārpārēm. Pasākumā gan nepiedalījās ļoti liels dalībnieku skaits, kopskaitā bijām kādi 50-60 cilvēki, bet toties bija ļoti internacionāls dalībnieku saraksts. Kā piemēru varu minēt, ka pie vakariņu galda sēdēju kopā ar somu, rumāni, austrālieti, holandieti, austrieti, bet bija cilvēki arī no ASV un plaši pārstāvētas Eiropas valstis. Konference bija virzīta uz Drupal biznesa aspektiem un projekta vadību. Pasākums norisinājās 3 dienas, no kurām pats piedalījos pirmajās divās dienās.

Pirmās dienas ievadā bija Microsoft (MS) lekcija, no kuras varu izcelt divas zīmīgas atziņas:
- Iespējams, labs MS serveru pārvaldīšanas rīks ir IIS manager, kas teorētiski var līdzēt pārvaldīt serverus MS vidē.  Pašam nav viedokļa par šo, bet mans sysadmins teica, lai es vairāk nebraucu uz šādām konferencēm, kur stāsta tādas muļķības! :D
- MS acīmredzot saprot, ka pasaule mainās un zin arī Raiņa vārdus - pastāvēs, kas mainīsies. Viņi sāk taisīt Open source produktus! Līdz galam nesapratu, bet izskanēja doma, ka tas pats IIS manager ir/būs OS (šo ir jāpārbauda 2x;)). Doma liekas saprotama - mēs operātājsistēmas joprojām tirgosim, bet bonusā tam iedosim k-ko bez maksas un atvērtā kodā. Lai veicās, fakts kā tāds, manuprāt, ir apsveicams.

Turpinājums bija ekskursija pa MS Vīnes ofisu, kas vienlaikus bija norises vieta DBD pirmajai dienai. Tas nu gan bija glīts. Neatceros precīzi cik, bet minēja k-ko par 2,5 vai 3,5 milj investīciju jaunajā ofisa ēkā. Skaists, pārdomāts un darbiniekiem draudzīgs ofiss, daudz labas lietas, ko varētu pārņemt, jāuztaisa tikai produkts, ar kuru var realizēt šādu investīciju! ;)

 

Pārejam pie konkrētākām atziņām.

1. Open space diskusijas. Lielisks pasākuma formāts. Sanāk visi kopā, nosauc un aktualizē saistošas tēmas, savieto savas tēmas grafikā un brīvā gaisotnē diskutē par savu problēmu vai jautājumu. Ieguvums tāds, ka neviens īsti neprezentē, bet runā par savu aktualitāti un dalās ar savu pieredzi. Savā ziņā līdzīgi kā BoF sessions, tikai vēl brīvāka diskusija. Noteikti laba lieta, ko pārņemt.

2. Agile un Scrum. Droši vien Scrum bija izplatītākais vārds visā konferencē. Pirmajā dienā piedalījos 2 diskusijās par Scrum pieeju. Pirmā bija vairāk par to, kā realizēt projektus un kā Scrum strādā, otrā -vairāk par Scrum pieejas pārdošanu klientam. Otrajā dienā arī vismaz 3 sesijas bija veltītas Scrum tēmai. Nedzīvojam vairs laikā, kad ir iespējams izplānot projektu, uzrakstīt specifikāciju un 3-6 mēnešu laikā realizēt dzīvotspējīgu sistēmu. Waterfall piekritējiem noteikti gaidāmas grūtas dienas.

3. Kā darbojas Scrum? Projekts tiek realizēts vairākos īsos darba cēlienos jeb sprintos. Viens sprints parasti ilgst 2 nedēļas (var būt arī 1-4 nedēļas). Ciešā sadarbībā ar klientu tiek realizēts tieši tas, kam ir visaugstākā biznesa vērtība. Pēc katra sprinta tiek nodots k-kas gatavs/pabeigts, līdz ar to ir skaidri redzams, kā notiek projekta attīstība, kādā virzienā projekts virzās un kur tam būtu jāvirzās. Ko tas nozīmē klientam? Pirmkārt, uzticību. Otrkārt, atbildību par to, kas tiek realizēts, jo prioritātes nosaka pasūtītājs un projekta mērķis (scope) nav fiksēts! Tas ir komandas (izpildītājs + pasūtītājs) darbs, un abu atbildība ir fiksētā laikā sasniegt maksimāli labāko rezultātu.

3a Klienta loma Scrum procesā. Ir ļoti būtiska. Lai arī viedokļi dalījās par to, cik izšķiroša nozīme ir Product owner lomai, tomēr, manuprāt, tas ir viens no vissvarīgākajiem aspektiem. Kompānijas Zviedrijā/Somijā teica, ka viņas bieži vien apmaksā klientam Scrum kursus, lai klients būtu izglītots un saprastu, kas no viņa tiek sagaidīts projektā. Nebūtu jau problēmu arī mums Latvijā veikt šādas investīcijas, ja vien, protams, klients būtu gatavs maksāt atbilstoši un cena projektā nebūtu visu izšķiroša.
Bet nemaz tik bezcerīgi nav. Agile Day Riga tika apmeklēta arī no klientu puses, tā kā lēnām izglītojas arī Latvijas klients.

3b Kā pārdot Scrum? Šis jautājums izvērsa plašas diskusijas. Nav arī “silver bullet” šai problēmai. Ja tev ir jākonkurē starp piedāvājumu, kurā apgalvo, ka projekta izstrāde tiks realizēta fixed budget, fixed scope, fixed timeline, tad ļoti grūti ir klientam pamatot, kāpēc viņam izvēlēties Tevi, kurš piedāvā “par dārgu naudu uztaisīt k-ko”. Iespējamie risinājumi:

  • Ja tev ir piemēri, tad atsaucies uz tiem un iedod klientu kontaktus, kuri var dalīties ar pieredzi.
  • Ja tas nav pirmais projekts klientam, tad vari uzjautāt, cik projektus līdz šim viņi ir realizējuši veiksmīgi ar fiksētu budžetu, specifikāciju un termiņu?
  • Apzinies risku, ko tu uzņemies, un sākotnēji, realizējot mazāku projektu, ļauj klientam saprast, ka var realizēt projektu arī savādāk, aizmirstot vārdu salikumu “izmaiņu pieprasījums”.
  • Ja nekas nelīdz - ļauj klientam kļūdīties. ;)

Cilvēkam no ASV, protams, bija ļoti grūti saprast, kāpēc Scrum pārdošana vispār var būt problēma, bet arī starp Eiropas attīstītajām valstīm šis process nemaz tik spoži nevirzās uz priekšu. Protams, ir izņēmumi un tādi būs arvien vairāk.

3c Scrum tools. Bija interesanti parunāt par pieredzi, kādi rīki tiek izmantoti projekta vadībai un pārraudzībai. Pieredze ir dažāda un lielākoties tieši scrum masters/PM aktīvi maina/pielāgo katram projektam un konkrētai komandai atbisltošāko rīku. Viens no rīkiem, kuru varētu nākotnē izmantot, ir Jira un GreenHopper. Par minētajiem bija gan pārliecinoši laba atsauksme, gan “ok” atsauksme - galvenokārt ar aspektu - nav klienta vajadzībām draudzīga. Citi pieminētie rīki - Open atrium, Pivotaltracker, ScrumDo, Google docs.

4. Drupal ārpakalpojumi. Šajā pašā D.lv forumā iepriekš bija diskusija par Drupal pakalpojumu pārdošanu uz ārpasauli. Darīt to var, paši arī to īstenojam sadarbībā ar Somijas partneriem, bet realizēt projektu Indijā, Ukrainā, ja klients ir citā pasaules malā ,pēc Agile un Scrum pieejas un, domājot par biznesa vērtībām, ir ļoti sarežģīti. Bob Kerner, Ņujorkas biržas CDO (chief digital oficer), kurš ir Agile/Scrum piekritējs un kurš izvēlējies Drupal par platformu,uz kuras tiek pārtaisīti NYSE web risinājumi (galvenā lapa), balstoties uz savu pieredzi, apgalvoja, ka komandas efektivitāte zūd par 50%, ja izstrādes komanda strādā attālināti no vadības un klienta. Par 100% samazinās efektivitāte, ja biznesa cilvēki (projekta vadība, lēmuma pieņēmēji) neatrodas vienuviet. Pilnībā piekrītu, ka komanda ir daudz efektīvāka, ja strādā vienkopus, bet nedomāju, ka efektivitātes zudumi ir tik lieli. Uzskatu, ka ar kvalitatīvu darbu un pieeju šo efektivitātes zudumu ievērojami var samazināt.

5. Drupal kopienas attīstība. Šī tēma man vienmēr aktuāla un patīkama un bija viena no manām ierosinātajām tēmām. Dažas idejas un pieredze no Austrijas, Rumānijas, Zviedrijas, ko varētu pārņemt, lai veiksmīgi attīstītu LV komūnu:

  • Regulāri neformāli pasākumi - meetup events. Esam jau to sākuši realizēt, bet noteikti arī jāturpina, kad savāktos kritiskā masa, varētu sākt organizēt Open Space formātā šos meetupus.
  • Dalība citās tehnoloģiju konferencēs. Pašiem vien ir jāstāsta par to, kas ir Drupal, un tehnoloģiju konferences ir ļoti piemērota vieta, kur uzrunāt auditoriju, kura potenciāli labprāt uzzinātu, kādas ir Drupal iespējas.
  • Sadarbība ar augstskolām, arī ļoti laba iespēja uzrunāt plašāku auditoriju un izglītot studentus par tendencēm, Drupal un pieprasījumu pēc tā.
  • Drupal vietējās asociācijas dibināšana. Ir pieredze, kur tas palīdz (Austrija, Rumānija), bija valstu pārstāvji (Zviedrija, Latvija), kuri teica ka īsti neredz jēgu pēc šādas formalitātes. Galvenais “par” aspekts ir potenciāli vienkāršāk piesaistīt sponsorus.

6. Mobilās ierīces. Mobilās ierīces tuvāko gadu laikā “valdīs” pār pasauli. Ja kāds vēl nav redzējis lielisko DrupalCon Denver Luke Wrublovski keynote sesiju Mobile first par adaptīvā web dizaina (adaptive/responsive design) un mobilo ierīču nozīmi web risinājumu izstrādei, tiešām rekomendēju apskatīties. Pamatoti liek saprast, cik nozīmīgi ir realizēt pieeju Mobile first, un Drupal 7 jau šajā jomā ir ļoti spēcīgs un Drupal 8 būs vēl draudzīgāks mobilo web risinājumu izstrādei.
Viens no Robert Douglas veiksmīgajiem piemēriem par adaptīvo dizainu bija Florida Hospital lapa, skatot šo slimnīcas mājaslapu uz datora, tā ir vienā izklājumā/dizainā, apskatot šo pašu lapu telefonā, pavisai citai informācijai ir prioritāra nozīme. Ļoti iespējams, skatoties telefonā informāciju par slimnīcu, tu meklē sev tuvāko iestādi, jo tev ir ārkārtas gadījums un daudz svarīgāk par smuku, informatīvu slaideri būs zināt tuvāko iestādi un sagaidāmo mediķu ierašanās laiku. To var saukt ne tikai par adaptīvu dizainu, bet arī par adaptīvu web lapu, kuras koncepts pielāgojas atkarībā no iekārtas uz kuras skaties šo lapu! 
Paši arī esam realizējuši atsevišķus projektus D7 ar adaptīvo dizainu - LDZ mācību centra lapa, LSG Sky chiefs produktu lapa , tas ir nozīmīgs aspekts, ko klienti pieprasa un ar Drupal var realizēt mobīlām ierīcēm draudzīgu dizainu. 

7. Drupal distributīvi. Pašam šī tēma ir aktuāla un vēlējos noskaidrot, kāds īsti ir dzīvotspējīgs biznesa modelis Drupal distributīvam? Esam realizējuši zināšanu bāzes risinājumu, kur svarīgi ir pārskatāmi un strukturēti pasniegt ļoti plašu informācijas klāstu, kas palīdz darbiniekiem, klientu operatoriem orientēties uzņēmuma pakalpojumos, instrukcijās, informācijā. Kritiska nozīme ir arī meklētājam šādā risinājumā, tam ir jābūt ļoti labam, lai ātri var atrast to ko meklē, gandrīz kā atbilstoši google meklētāja standartiem.
Atbildi par distributīvu veiksmīgu biznesa modeli nesaņēmu, bet neesmu vienīgais, kurš par to domā. Pašam gan joprojām ir pārliecība, ka distributīvs ir vairāk marketinga līdzeklis un tiešā veidā bizness no distributīva ir nosacīts.
Top 1 distributīvs pēc lejuplādes un lietojumu skaita ir Commerce Kickstarter, kas ir e-komercijas risinājums. Paši Commerce Guys, kuri šo “pakotni” ir radījuši/sponsorē ,īpaši labi neatsaucās par šo distributīvu, jo tas nav ļoti labs risinājums, kas pilnvērtīgi strādātu out of the box, bet teica, ka tiek aktīvi strādāts pie commerce_kickstart jaunās versijas, kas veiksmīgi darbosies kā out of the box risinājums. Jaunā ecommerce pakotne sagaidāma vasarā. Citi top Drupal distributīvi popularitātes secībā - Open Publish, Drupal Commons, Open Public, COD, Open Atrium, un citi. Kā Robert Douglass savā prezentācijā par Drupal nākotni teica - distributīviem ir sagaidāms straujš pieaugums. Nevaru nepiekrist! ;)

8. Drupal - one platform to rule them all. Tas bija galvenais aspekts vairākās sesijās. Robert Douglass šo minēja kā vienu no galvenajiem Drupal pārdošanas aspektiem. Stenfordas Universitātes labā pieredze, konsolidējot savus n-CMS risinājumus uz vienu Drupal, NYSE labā pieredze, izvēloties Agile pieeju + Drupal platformu, realizējot lielas 16it Drupal lapas 2u gadu laikā. Lielās organizācijās tas ir ļoti svarīgi, lai katrs web risinājums nebūtu uz savas tehnoloģijas izstrādāts, jo ir skaidrs, ka projekts nebeidzas pēc izstrādes un visi šie CMS un platformas pēc tam ir jāuztur un jāatīsta, lai tie veicinātu uzņēmuma attīstību un biznesu. Uzņēmumiem ir svarīgi zināt, kas viņiem tiks izstrādāts, lai viņiem būtu iespēja izvēlēties piegādātājus un uzturētājus, lai viņi paši (in-house) varētu uzturēt un attīstīt savus web risinājumus un tiem būtu nodrošināts atbilstošs uzturēšanas serviss nepieciešamības gadījumā. Drupal to nodrošina šodien un turpina savu attīstību nākotnē.

The Future is bright, the future is Drupal.

Komentāri

Paldies par ieskatu. Vērtīgi - viela pārdomām un motivācijai :)
Paldies par pasākuma atstāstījumu. Agile/Scrum pieejas bonusus un pamatteoriju vajag atgādināt atkal un atkal, lai tas ieietās ikdienā un kļūst par pašsaprotamu lietu.